Zoeken

Tè druk voor yoga...

Bijgewerkt: feb 14

We kunnen momenteel niet alles doen wat we zouden willen doen, we voelen ons opgesloten en beperkt, desondanks hoor ik geregeld: "Yoga lijkt me heerlijk, maar daar heb ik ècht geen tijd voor..."


'Druk zijn' is juist een perfecte reden, gebruik het niet als excuus.

Hoe je deze cirkel kunt doorbreken leg ik je graag uit in deze blog:

Grootste belemmering is onze stressfactor, deze láát ons vooral denken dat we te druk zijn.

Stress doet rare dingen met ons, ik zal je niet vermoeien met de hormoonprocessen in ons lichaam, maar om het simpel te houden: Drukte en onrust veroorzaken een verhoogde bloeddruk, hierdoor komen adrenaline en cortisol** vrij en als je lichaam hier geregeld door wordt getriggerd wil het eigenlijk tegendraads reageren. Je kunt het zien als angst, dat wil je lichaam niet ervaren en daardoor word je bang voor angst. En als je dat nogmaals leest -bang zijn voor angst-, dan merk je eigenlijk al dat je in een vicieuze cirkel terecht bent gekomen.


De conclusie dat dingen anders moeten, is nog geen oplossing.

Het woord 'anders' is namelijk voor iedereen lastig: veranderen is onlosmakelijk verbonden aan loslaten. Dingen/ patronen loslaten die zo ontzettend vertrouwd zijn ook al maken ze ons niet gelukkig, sterker nog, soms weten we dondersgoed dat het ons juist ongelukkig maakt. Toch kiezen we maar al te graag voor 'vertrouwd', want dat is veilig. En 'veranderen' maakt ons -daar is 'tie weer- angstig. En hoppa, zo werkt dat dus met vicieuze cirkels. Om te veranderen zul je een beroep moeten doen op je eigen bereidwilligheid, je eigen flexibiliteit om te 'willen' veranderen.


Bodykiller vs. Killerbody

Yoga is niet veel meer dan jezelf continu blijven uitdagen in jouw flexibiliteit, zowel fysiek als mentaal, met als doel: vooruitgang. Je bent niet beter in yoga als je leniger bent, je bent goed in yoga als jij jouw grenzen leert herkennen. En je zal steeds beter worden wanneer je die grenzen blijft uitdagen door doelen te stellen.

Dat doe je door te onderzoeken wáár je grenzen liggen, zònder angst (goodbye adrenaline, onze bodykiller!) . En dat lukt uitsluitend door je volledig te ontspannen. Laat je gedachtes niet bepalen, want dan komt direct die angst weer om de hoek kijken. Ervaar -niet met je gedachtes maar met je gevoel- eens hoe je lichaam reageert op een situatie/ yogahouding, wat doet het met je? Wat doet volledige overgave aan jouw grenzen met je, zonder verzet, zonder angst. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het een slecht gevoel geeft om grenzen te verleggen, integendeel, grenzen verleggen maakt je trots!

Door consequent te zijn, met je eigen doelen voor ogen, zal je lichaam dus ontwennen van stress dmv yoga. En dan... positief resultaat. (hello killerbody!) En met killerbody bedoel ik een lichaam waar jij je lekker in voelt, waar jij van kan houden, waar jij jouw grenzen van kent, waar jij trots op bent!


Daarom is yoga méér dan het aannemen van houdingen en ontspannen dmv ademhaling. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er jaren over gedaan heb om dit stukje filosofie achter yoga zelf ook zo te ervaren. Eigenlijk is het ook niet iets wat je moet lezen, maar vooral moet ervaren door het te doen.

Je zou dus nooit te druk moeten zijn om je eigen doelen na te streven...





Liefs, Monique


**https://holistik.nl/chronische-stress-brein/

Recente blogposts

Alles weergeven

2020 Proudly created by FOTOGRAFIELOKAAL

Citydance, Varsseveldseweg 89 7002LJ Doetinchem

0314- 378030 info@citydance.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN | PRIVACYBELEID