Zoeken

PILATES & YOGA de verschillen en overeenkomsten

Zoals jullie wellicht weten biedt Citydance al lange tijd zowel yoga als Pilates lessen aan en om ons hierin steeds meer en meer te gaan onderscheiden en ontwikkelen hebben we sinds afgelopen jaar ook CitydanceYoga als onderdeel binnen onze sport- & dansschool.


Omdat yoga & Pilates veel raakvlakken hebben, maar wel degelijk anders zijn, leek het me leuk om daar eens dieper op in te gaan. Dus tijd voor een nieuwe blog!


In het kort

In het kort, wat is yoga? De herkomst van yoga gaat eeuwen terug in het Indiaas Hindoeïsme en heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld in verschillende vormen. De basis is spiritueel verbinden en beheersen van lichaam en geest. En wat is Pilates? Pilates is ontstaan aan het begin van de 20e eeuw, een methode ontwikkeld door Joseph Pilates en is geïnspireerd op yoga.


Joseph Pilates

De grondlegger van Pilates, ontdekte dat de moderne levensstijl, slechte houdingen en inefficiënte ademhaling ervoor zorgde dat onze gezondheid verslechterde. Minder weerstand, verstijving en vervorming van onze houding/ lichaam, vermoeidheid etc. Hij verdiepte zich o.a. in anatomie, oosterse gevechtskunsten (zoals Tai Chi) en yoga. Hieruit heeft hij een eigen methode ontwikkeld: Pilates.


De overeenkomsten
  • ademhaling, balans, spierkracht & flexibiliteit vormen de basis van zowel yoga als Pilates

  • verminderen van stress

  • verhogen van weerstand

  • beheersing van ons lichaam


De verschillen

Eigenlijk is er één groot verschil tussen yoga & Pilates en dat is het spirituele aspect, omdat tijdens een yogales ook aandacht wordt gegeven aan meditatie.


(lees verder onder de foto)



Persoonlijk vind ik het jammer dat meditatie vaak wordt weggezet als 'zweverig', en op deze manier probeer ik mijn eigen yogalessen ook zeker niet geven. Wel is het ontzettend belangrijk om houdingen/ asana's -zowel bij yoga als bij Pilates- vanuit ontspanning te doen, daarom begin ik elke les wel met een korte meditatie gericht op ademhaling. Eigenlijk is het vooral even het 'ontstressen' van de dag, geregeld komen leden op het laatste moment 'aanvliegen' en dan kun je niet zomaar in die heerlijke flow van yoga komen. Die boodschappenlijst moet echt even uit je hoofd zijn, net zoals de zorg om de afwas die je nog op het aanrecht had achtergelaten, laat staan de to-do lijst voor wat er morgen allemaal op je agenda staat... ;-)


Loslaten, vooral dùrven loslaten.

Yes, mijn altijd-en-eeuwige persoonlijke aandachtspunten:

  1. echt loslaten

  2. durven veranderen

  3. vertrouwen op intuïtie

Hierover lees je meer in mijn andere blogs.


Gratis proeflessen

Geef je vandaag nog op voor een gratis Pilates-les en een gratis yoga-les (klik op de link rechtsboven aan deze pagina), je kunt je keuze het allerbeste maken wanneer je het ervaart. Je bent heel erg welkom!


Ook start ik binnenkort weer een nieuwe beginnerscursus, ideaal als je nog geen/ weinig ervaring hebt met yoga. Nieuwsgierig? Je kunt contact op nemen per mail/ whatsapp/ telefonisch.


Liefs, Monique







123 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
meld je direct aan voor een gratis proefles
Citydance_Logo_2019_PNG.png